2023 m. vasario 7 d.
Antroji Europos sinodinio kelio aptarimo diena prasidjo v. Miiomis, kurioms vadovavo kard. Marc Quellet. Komentuodamas Evangelij apie fariziej bandym savo naudai aikinti Dievo statym, kardinolas atkreip dmes tai, jog ir Banyioje pasitaiko atvej, kuomet Viepaties odiais avimasi, taiau pagal juos negyvenama. is spjimas svarbus ir sinodiniu keliui einaniai Dievo tautai.
Susirinkusieji toliau klaussi praneim i vairi krat, tarp kuri buvo iklausyti ir delegatai i Lietuvos. Vysk. Algirdas Jureviius praneime paymjo, kad Sinodinis kelias buvo labai naudingas siekiant gilesns tikinij bendrysts. Pasisakyme buvo iskirtos ios temos:
a) Saugoti Katalik Banyios tapatyb. Vyrauja nuogstavimas, kad Banyios mokymas gali bti pakeistas, o nuodms svoka devalvuota, t. y. Banyia raginama priimti nusidjlius nereikalaujant i j atgailos ir atsivertimo. Tokios Banyios paveikslas neatitinka Kristaus minties, nes Viepats su visais bendravo, taiau Evangelij pradjo skelbti kviesdamas atsivertim. Negalime pamirti ir Evangelijos pagal Jon etojo skyriaus pabaigos, kuomet Jzus leido nuo jo pasitraukti tiems, kuriems sunku buvo priimti Jo odius apie Eucharistij. Banyios atvirum suprantu taip: ji visus priima, visiems pristato dievikj moksl ir kvieia atsivertim. Tuo paiu Banyia nesistengia dirbtinmis priemonmis po savo palapine ilaikyti t, kuriems tas nepriimtina. Ji tiesiog palieka laisv nuo jos atsiskirti, taiau kaip rpestinga Motina visuomet laukia grtani savo vaik.
b) Dl klerikalizmo svokos naudojimo. Labai neatsargu ir trumparegika hierarchus negatyvia prasme vadinti klerikalais, nes tuo Banyia pjauna ak, ant kurios pati sdi. Juk nra normalu rodyti nevarius apatinius ir skstis, kokie jie nevars. Reikia juos skalbti! Nesveika situacija atsispindi ir paaukim skaiiaus majime. Nors konstatuojama, kad kunig maja, taiau nekalbama apie efektyvios paaukim sielovados paiekas. Btinai turime svarstyti apie kunigysts gro Banyioje, nes neturdami kunig netursime ir sinodins Banyios.
c) Sinodalumo teologijos trkumas. Kalbame apie sinodin Banyi, taiau pasigendama gilesns sinodalumo teologijos. Tikiuosi, kad ateinantis sinodas duos postm sinodalumo teologijos atsiradimui. Parapijose susikrusios sinodinio kelio grups galt tapti Banyi atnaujinani proces ir nauj kvpim vieta. Sinodinis dvasingumas yra toks, kuris priima skirtumus ir skatina harmonij. Nors kalbama apie sinodalum kaip Banyios buvimo bd (modus vivendi), taiau egzistuoja baim, kad i Visuotins Banyios netaptume fragmentuota Banyia.
d) Dvasins valgos (discernimento) apibrimas. Sinodinio kelio dokumentuose daug kalbama apie valg (discernimento), taiau labai trksta platesnio valgos meno iaikinimo. Suprantama, kad jzuitiko dvasingumo iugdytiems tikintiesiems tai ne problema, taiau parapijos monms is dvasins valgos menas yra beveik nepastamas. Tad silyiau, kad posinodiniame dokumente bt skyrius, isamiai aptariantis discernimento proces.
Vaida Spangeleviit Kneiien pasisakyme didiausi dmes skyr gyvo asmeninio santykio su Viepaiu Jzumi Kristumi reikmingumui. Ji kalbjo:
Noriu vardinti tris punktus, aktualius Lietuvai:
1) Lietuvoje vis dar gajus posovietinis palikimas. Ms krikionikajame tikjime yra daug tradicionalizmo, jauiamas gyvos ir asmenins Jzaus patirties poreikis. Turint galvoje Ad gentes model, mums kartais trksta pirmosios, o kartais net ir antrosios jo dalies. Stengiams atvesti mones Banyi prie sakrament, bet mums trksta krikionikojo liudijimo, Dievo meils ir kerigmins inios patirties. Dl to daugelyje parapij Banyia neigyvenama kaip gyva bendruomen, bet tik kaip institucija, kurios centre lieka ne Jzus, ne asmeninis susitikimas su Juo, o tik kai kurie tradicijos elementai ir kartais - kunigas ar kitas vadovas.
2) Vis dar trksta ne tik gyvosios bendruomens patirties, bet ir sveiko kunig bei pasauliei bendradarbiavimo. Nuo Nepriklausomybs atkrimo laik vyko daug pokyi, daug pasauliei sitrauk Banyios tarnyst, taiau abiem pusms vis dar trksta pasitikjimo. Kai kurie parapij kunigai vis dar nra pakankamai atviri priimti pasauliei iniciatyvas tiek tarnysts, tiek ir bendradarbiavimo priimant sprendimus. Kartais pasigendama tarnaujaniojo Jzaus supratimo, btent kad Jis ateina tarnauti, o ne tik vadovauti... Pasaulieiams vis dar trksta drsos ir supratimo, kad u Banyios misij esame atsakingi visi; kunigas yra bendruomens vadovas, o ne statula ant pjedestalo, esanti toli nuo ms. Lietuvoje vyko diskusijos apie tai, kaip galtume padti vieni kitiems augti savo paaukime, dovanomis ir santykiu su Kristumi.
3) Lietuvoje moter kunigysts tema nra labai aktuali, taiau daug diskutavome apie moter dalyvavim priimant sprendimus, taip pat iekojome bd, kaip aktyviau traukti ir vyrus Banyios gyvenim. Tegul ventoji Dvasia mus veda!
Popietinje sesijoje buvo ireiktas artumas Turkijos bei Sirijos monms, sukrstiems didiulio ems drebjimo. Du Katalik Banyios atstovai i Turkijos dkojo u ireikt uuojaut ir pasirengim padti velninant ems drebjimo padarinius. Intensyvi klausymosi, diskusij grupelse ir ivad apibendrinimo dien vainikavo vakaro malda, kuriai vadovavo Ukrainos graik apeig katalik dvasininkai.
Susirinkimo darb galima stebti gyvai: https://prague.synod2023.org/en/live-streaming-2/
Vysk. Algirdo Jureviiaus informacija